Målsättningar

Ibland måste man stanna och tänka på vad man har för mål med ridningen och hästar. Jag vet att jag vill jobba med hästar och inte bara ha de som hobby. Alla bör sätta mål oavsett vad du håller på med för mål håller dig fokuserad och de är en bra motivation. Alla elitryttare har mål med sin ridning men de är vanligt att man i de lägre klasserna glömmer målen och därför tappar motivation.
Jag sätter alltid upp mål och tycker att de är en av de saker som även viktiga att prioritera. Jag har alltid ett mål jag strävar mot och de målet är ganska långt borta nu men jag lägger upp små mål i mellan och där för tappar jag inte motivationen.Men de är inte alltid lätt man bör tänka hur man själv är som person.De är bara du som har svaren på dina frågor men den här lista kan hjälpa dig:
1. Vad vill du konkret ska hända?
Det här är en nyckelfråga som man allt för sällan ställer sig. Ofta har man vaga mål i stil med att ”jag vill bli en bättre ryttare”. Sådana mål är för diffusa för att verkligen hjälpa dig göra en målmedveten satsning. Svara positivt, det vill säga svara på vad du vill, inte på vad du inte vill. Säg inte ”Jag vill inte vara rädd när jag rider ut” utan ”Jag vill kunna njuta av att rida ut”.
Du skulle aldrig skriva en shoppinglista med vad du INTE ska handla, eller hur?
2. Om du kunde uppnå ditt mål, skulle du ta chansen?
Lägg märke till all tvekan du känner. Alla ”om” och ”men” kan vara indikationer på att du egentligen inte vill göra de uppoffringar som måluppfyllelsen skulle innebära. Den här frågan testar om du verkligen vill det du tror du vill.
3. Exakt vad, var, när och hur vill du?
Hitta på så många detaljer som möjligt, det gör målet levande och sätter igång din längtan och fantasi. Du kanske vill tävla svår dressyr (vad) internationellt (var) om tio år (när) med minst 60 procent i snittresultat (hur).
4. När du har uppnått målet, hur känner du dig? Vad ser och hör du inom och utanför dig själv?
Tänk dig in i hur det kommer att kännas när du uppfyllt ditt mål. Ju fler detaljer desto bättre. Svaren triggar fantasin och hjälper dig att förankra och tro på ditt mål.
5. Vad kommer du göra för att uppnå ditt mål?
Nu är du framme vid själva planeringen. Lista sådant du kan påverka som kan ta dig närmare målet. Gör gärna tidsangivelser så du vet NÄR du ska göra de olika sakerna.

Skriv även upp små saker som att du ska ringa och boka en privatlektion eller att du ska träna utan stigbyglar för att förbättra din sits. Tänk på de resurser du redan har, till exempel en bra tränare, böcker, videofilmer, självkänsla, envishet med mera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0