Praktiken.

Hejj!
 
Igår så hade jag och Matilda sovmorgon från praktiken. Vi fick sova till ca 9 och så for jag från Dille typ halv 10. Vi fick sovmorgon då vi skulle till hästkliniken med en häst så vi fick fara dit direkt. Den nya hästen Vaettur skulle dit då han hade fått i hagen en spark så brodden hade gjort sår, och vi var rädda för att de skulle vara något ben som var av.. Lika bra att kolla med röntken sa veterinären. Första gången jag var på en hästklinik och det var mycket spännande! Oj va jag titta runt och tyckte att de va ett ganska så trevligt ställe ändå. Coolt att få se röntkenbilderna sen också och se benet. Man såg att de va en skada men inget som behövdes opereras utan bara vila. Så nu får Vaettur stå på box i ca 2 månader. Efter kliniken så fick vi fara hem då de va så kallt och då skulle vi skriva om varje häst som vi ridit. Vad som tex behövs tränas m.m. :) 
 
Idag så kom vi dit och fodra direkt. Efter de mockade vi lite och sopade och fixade vatten i boxarna. Sedan fick vi en lista på vad vi skulle göra.
 
- Fixa hingts- valack- och ungstohagarna
- Rida Keiko, Snerpa, Orka, Elding
- Tömköra Valdi
- Klippa sly
Vi bestämde oss för att börja med att fixa hagarna. Matilda och jag tog unghingsthagen och Malin tog unghästhagen. Det tog sin lilla tid. Efter de fick vi mocka inne i deras ligghall då de nästan bara skiter där inne vilket är mycket synd. Så vi mockade och fixa de fint till dem! Matilda och jag fortsatte med att gå till valackhagen och fixa den innan lunchen så att man hade de gjort. Malin gick in och börja med maten + att fixa med ridskolan. 
Tungt och jobbigt arbete och oj va svettig man blev. Efter hagen så tog vi in alla hästar vi skulle arbeta med under dagen så att de hann tina lite under lunchen. Sedan red jag Orka ut med Matilda, Elding och Malin, Eldrós. Hon är en unghäst så vi fick hålla ganska högt tempo för att få framåtbjudning. Det gick bra och Orka var riktigt rolig att rida som alltid. Efter de så tog vi och tömkörde Valdi. Det gick bra och oj så roligt det är! Vi gjorde de vi gjorde på Dille när vi tömkörde då ena gick brevid och sa vad den som tömkörde skulle göra. Valdi skötte sig bra och man såg att han tyckte att de var roligt. Efter tömkörningen så fick vi rida våra träningshästar.
Jag och Keiko gjorde som vi gjorde sist då vi red. Vi hade mycket skänkelvikningar och volter och tölt. Han va sjukt pigg och glad :) Så rolig häst! Till sist mockade vi och sopade och tog ut hästarna, sen for vi hem! :) 
 
Jag trivs!!! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0