Praktik, måndag och tisdag!

Hej!
 
Fullt upp har man på praktiken i alla fall! 
Måndagen: Börjar med att fodra och sen fixa och mocka i stallet. De hade varit några boxar omockade över helgen så de va en massa som va som is! Men de gick bra bara man va bestämd och villa kämpa på lite! Hehe! Efter de så sopade vi och tog in lite hästar då vi skulle få rida innan lunchen. Jag red ett svart gulligt litet sto som heter Orka, vi skulle bara ta ett skrittpass och även efter de så va de trötta! De va grymt kallt, -20 grader.... :/ SÅ man va stel och hade jätte kalla fötter. Så Malin skulle rida en häst till men Matilda och jag skulle få gå in i huset och värma oss. Vi satt där i typ 1 och en halv timme, så skönt och upptinad va man efter det. Vi fick god lunch och sen gick vi ut igen och då skulle jag få prova rida Affe, som Matilda hade provat förra veckan. Affe tyckte jag inte om då han va ganska seg och sen så är han en sån häst som går iväg när man hoppar upp och såna är inte roliga! :( Men han hade fina gångarter, tölten fick jag till bra också. Sedan skulle jag ta och göra nåt med min träningshäst Keiko, jag villa ta och jobba från marken. Så jag tog tränset och "red" från marken helt enkelt. Han är en sån häst som ofta vill ta upp huvudet när man tar lite tygel. Men efter många volter och skänkelvikningar gick det toppen och oj va glad man blev då :) Efter vi hade fixat med de så tog vi ut hästar och mockade och for hemmåt. 
 
Tisdagen: Vi kom dit och gav hästarna mat. Det va bara -13 grader ute så de va "varmt" mot dagen före! :) Men i alla fall, vi fick ta och mocka efter fodringen och fixa vatten och hö till hästarna inne. Sedan skulle Malin fara och posta och handla lite mat så vi fick sitta i sadelkammaren och putsa träns. Sedan fick vi ta och longera Djarfur och Kjarkur. Vilket va mycket spännande. Det är Lena och Gudnis hästar och är inte på ridskolan. Kjarkur är en skimmelhingst som är ungefär 14 år, tror jag, och Djarfur är hans avkomma en valack på kanske 5 år tror jag. Jag fick longera Djarfur. Malin berättade att hans inridning hade bara varit grisig, att han grisepassade. Nu så hade han en riktigt fin tölt och skulle öva på traven och försöka hitta balansen. Jag fick jobba mycket då han är en sån häst som man måste få tänka frammåt. Ja, de va roligt och oj så fint han lyssnade i slutet. Han fick lite bussprång och slängde med huvudet. Han lyssnade bra på en och man märkte att han va unghäst då han va lite all over the place. Matilda fick longera Kjarkur. Han var dessutom hans pappa så man såg likhet till utseendet. Kjarkur satte igång direkt i trav och travade på som en klocka. Han hade lite hingstbeteende så att han ville bestämma. Men efter några varv då Matilda verkligen va bestämd så lyssnade han bra! :) 
Vi gick för att äta lite lunch och sen fick vi ta och rida våra träningshästar. Vi bestämde oss för att rida ut då de va så fint väder! :) Riktigt nöjd över Keiko förutom att han va lite ofokuserad men annars gick det bra! :) Efter de fick vi ta Elding och Valdi och göra nåt med de, då vi gjorde det där som vi gjorde med våra träningshästar, jobba från marken/"red" från marken. Valdi hade jag och han hade aldrig gjort det där förrut. Man märkte att han va lite misstänksam men efter en stund gick de toppen bra och han var riktigt duktig! :) Nöjd var jag då de gick så bra! Efter de tog vi sista hästen och longera vilket va Orka, hon älskar att longeras och henne kan man verkligen galoppera och sådant med. Hon hade vi boots på då vi skulle se om hon skulle länga på sina steg i traven efter en stund. De gjorde hon efter galoppen! :) 
 
Efter de fick vi ge hästarna lite godis och mocka och sopa. Så fick vi fara hem sen. :)
 
Det är så roligt på praktik! :) 
Var inte idag då jag fick problem med bilen men imorrn så ska man äntligen fara igen!
 
Jag rekommenderar Västeråsens Islandshästar som en praktikplats! Super kul!! :) 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0