Dagens praktk!

Hej!
Oj va jag har gjort mycket idag! :) Tycker att de är så roligt nu när man väl börjar bli insatt i det här med stalletsrutiner m.m. :) 
Ja, jag har i alla fall ont i kroppen nu och är riktigt trött och slut, ska bli så skönt att få sova nu efter man skrivit detta! :) 
 
Vi började morgonen med att fodra alla hästar själva då Malin var lite sen, det var roligt och att sedan få bra resonemang av Malin är verkligen toppen!! :)
 
Det vi fick göra idag var: 
- Ta bort snö från trådarna i stohagen
- Klippa sly
- Putsa sadlar
- Rida Keiko och Snerpa
- Rida Elding och Viktor
- Longera Orka (med ryttare om vi villa)
- Markarbeta med Valdi och Affe
- Mocka och sopa i stallet
 
Ja, det va det och oj så roligt jag har haft idag.Vi fick gå runt hela stohagen och ta bort all snö från trådarna då de under helgen hade regnat så trådarna hänge väldigt mycket. Tungt var det att gå i snö och vi ska nu göra alla hagar fina och laga om de behövs, vi tar en hage per dag. Vi fick samtidigt klippa sly till stona då de har börjat gnaga på lösdriften/vindskyddet, vilket inte är bra då de är gammalt och fins stockhus typ! :) 
 
Vi putsade sedan varsin sadel och sen longerade vi Orka, som hade mycket fnatt i sig idag och busa runt hur mycket som helst! :) Så roligt att se en häst ha så himla roligt! Sedan åt vi lunch.
 
Efter lunchen red vi våra träningshästar. Jag har ju Keiko, en fin söt svartskäck runt 20 år. Han är väldigt stel och vill helst trava. Så för att få tölten (som är taktren när man väl får den) så blir de mycket lösgörande arbete. VI gjorde mycket skänkelvikningar på volt och som en trappa så att säga. Efter mycket övningar så gick vi fram i tölt och övade töltövergångar. Han va jätte duktig och snäll. Oj va roligt han tyckte att de var och oj va han sprang! :) Vi avslutade hela ridpasset med trav på volt och längst fyrkantspåret att verkligen slappna av och länga på halsen. 
 
Vi fick efter de mocka lite för att få upp värmen. Malin tog och ledde fram en av de nya hästarna som hade fått en spark av nån i hagen i fredags. Så han får nu stå på box och vila upp sig. Så vi fick vara med och hjälpa henne byta bandage m.m. Coolt att se hur alla putsar sår, man gör de typ på sitt egna lilla sätt. Och Malin berättade att vi skulle imorgon med till travbanan, hästkliniken och se på när han röntkas. Det ska bli spännande och se hur de blir och va som händer! :) 
 
Vi red sedan ut med Viktor och Elding. Jag red Viktor då jag inte hade ridit honom förr. Han va mycket frammåt och rolig att rida men han har problem med uppsittningen, då han går runt en massa och är mycket otålig. Men allt gick bra och vi övade på traven, så vi red travövergångar. Han var lite fjollig då vi red en ny väg med honom så han gick runt och blåste lite och så. Synd bara att Malin funderar på att han kanske inte är en ridskolehästriktigt, vilket jag också tror. Men han lyssnade bra och va riktigt duktig! :) 
 
Markarbetet var spännande. Malin skulle visa oss lite övningar och  jag tog då såklart Valdi. Jag fick lära mig nytt som till exempel hur mna skall stå och var + tygeltagen. Valdi tyckte att detta va roligt och lyssnade riktigt bra! :) Mycket nöjd och imorgon skulle vi får göra detta och lite töltövergångar. Det ska bli spännande att se! 
 
Sen så fick vi åka hem! :) Så nöjd över dagen och så roligt var det! :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0