DÅ har praktiken börjat!

Hejsan!
I måndags började min praktik. Jag är med en kompis som heter Matilda och praktiserar på Västeråsens Islandshästar. Vi är på ridskolan med Malin Karlsson, som är en gammal Dille elev. Efter tre dagar kan jag säga så att jag fortfarande vill jobba med hästar :) Så roligt! Men ibland jobbigt också men det är bara att bita i det sura äpplet. Och jag känner nu också efter tre dagar att jag är ganska seg och trött i kroppen. I helgen ska man sova så mycket som möjligt :)
 
I måndags: 
Vi kom dit vid 9 och började med att fodra hästarna. Det var två hagar ute som skulle ha mat och sen var det hästar inne på box som också skulle ha mat, tex hingstarna :) Sen så gick vi och mockade och fixade i stallet lite. Efter det så såg vi på en lektion och tog in lite hästar. Under halva lektionen blev det kallt så då fick vi gå ner och värma oss lite. :) Vi fick lunch och sedan red vi ut med Malin. Jag fick rida Valdi, en 21 (?) årig valack som är väldigt bestämd och inte går att ändra så mycket på. Allting gick bra och det Malin sa att jag borde öva på är att få han och träna mycket i travövergångar, det är ju det han blir starkare av. Sen också kände jag att han ofta hänger sig i bettet ibland och är stelare i vänster än höger. På vägen hem efter ridturen så kände jag direkt att han villa hem fort! :) Efter det så fick jag också rida ut med bara Matilda. Jag fick då rida en valack vid namn Keiko. Jätte mysig och trevlig! Det som va synd är att han är lite stel och har väldigt hög form i tölten och att han hellre väljer trav framför tölt. :) Han va mysig och lyssnade bra! Efter ridturen fick vi fara hem :)
 
I tisdags: 
Kom dit igen vid 9. Idag skulle vi få klippa lite kvistar till stona som hade gnagat på lösdriften så att den kan börja rasa ihop och så fodra vi också. Sedan mockade vi lite och fixade i ordning ryktsakerna till hästarna och skriva på och sortera. Efter det fick vi också mocka lite och ta in hästar så gick vi in och åt lunch. Jag skulle rida Elding och Valdi. Först skulle vi rida ut med Malin och en annan tjej så jag valde att rida ut med Valdi och ha Elding (ett sto 24 år) på ridbanan. Första gången jag hoppade upp på Elding och direkt börja jag skratta för att hon va så mysig. Det är något med hennes hormon som gör att pälsen bara växer och växer, så hon är mycket långhårig. Sen är hon tjock och allmänt go! :) Efter ridningen fick vi ta ut lite hästar och så fick vi fara hem lite tidigare. 
 
I går: 
Ja, inte hände de så mycket nytt. Diana var med oss igår då hennes praktikvärd var sjuk, så hon var med. Vi började med att fodra och ta ut några hästar som varit inne över natten. Sen fick vi mocka och sopa. Vi fick välja våra träningshästar som vi ska ha, Matilda och jag. Jag valde Keiko, han vill jag jobba med i tölt och trav. Få han mer neråt och framåtbjuden i tölt och trav :) Vi gick efter de på en statuskoll på ungstona och unghingstarna.. Roligt att se vilka som är deras pappor och oj vilka fina hingstar de har :) Sedan fick vi longera Orka, ett sto som är ca 22 år tror jag. Hon var jätte roligt att longera :) Gjorde lite bus och sprang runt som en tok. :) Efter det fick vi äta lunch och sedan rida. Vi fick rida ut först lite själva. Jag red Valdi, Matilda Affe och Diana Elding. :) Efter en stund kom Malin med Örn så hon villa rida lite själv och sånt.. Men sedan fick bara jag och Matilda ta våra träningshästar och fara ut på en sväng. Vi tog tölt, galopp och trav :) Bushäst jag hade valt då! :D <3 Sedan fick vi fara hem efter vi pratat med Lena, Malin och Gudni om lite allt möjligt! 
 
Jag trivs! :) Idag är jag hemma sjuk så blev ingen praktik men imorgon far jag nog dit igen! :) 
Ha de bra nu och jag ska nog fota lite! 
 
Kram
<3

Kommentarer
Postat av: Linda

Klart jag kan lägga till eran blogg på listan. Men det handlar inte om att jag ska följa bloggarna det skulle jag aldrig orka :) Utan det är en sida där folk kan hitta islandshäst bloggar, det är bara att välja och vraka :)

2013-01-12 @ 09:16:13
URL: http://www.mittangsull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0